Gymnasium

Het gymnasium op het KKC is een zesjarige opleiding waarbij je bij alle vakken uitgedaagd wordt om net even dieper na te denken en de lat voor jezelf hoog te leggen. Je leert hoeveel verhalen van soms heel vroeger nu nog steeds boeiend zijn, leven en daarmee invloed hebben op jou. In de brugklas krijg je twee uur Latijn en een uur Grieks. Daarnaast krijg je drie uur Cambridge Engels en twee uur Denken en Doen (D&D). Nergens anders ter wereld bestaat deze speciale gymnasiumopleiding. Na zes jaar ontvang je een gymnasiumdiploma.

Wat is Latijn?


Latijn is de taal van de Romeinen. Op het KKC gebruiken we de methode Disco (= ik leer) om je deze boeiende taal te leren. We besteden niet alleen aandacht aan de taal, maar ook aan de verhalen en geschiedenis, aan de Romeinse cultuur dus. Dit gebeurt niet alleen in de lessen, maar ook tijdens excursies zoals die naar het Archeon en Xanten.
Vanaf de vierde klas, als we Disco 1 en Disco 2 hebben doorgewerkt, beginnen we aan "echte" Romeinse schrijvers, zoals Vergilius, Cicero, Seneca, Livius en Ovidius.

Wat is Grieks?


Grieks is de taal van de oude Grieken. Op het KKC gebruiken we de methode Pallas. Eerst leer je het alfabet, daarna leer je het Grieks aan de hand van beroemde verhalen over de Trojaanse Oorlog en de zwerftochten van Odysseus. Vanaf de vierde klas lezen we "echte" teksten: Homeros, Plato, Euripides en Herodotos.

Wat is Denken en Doen?

Denken en Doen (D&D) is een nieuw gymnasium vak dat ontwikkeld is door docenten van het Keizer Karel College. Denken en Doen is een vak waar je op een andere, originele manier moet nadenken over vraagstukken. Het is een vak waarbij je moet ‘doordenken’. Dat klinkt een beetje vaag, en dat is het misschien ook wel. Bij D&D krijg je geen kant-en- klare antwoorden, maar moet je zelf de antwoorden ontdekken.
Elk jaar behandelen we drie verschillende thema's (die gaan we je nog niet verklappen!). Bij elk thema krijg je bijzondere lessen die je nodig hebt voor een eindproject. Je leert hoe mensen vroeger over dit thema nadachten, er komt een gastspreker langs, en je doet opdrachten binnen en buiten de school. 
Je mag bij D&D veel zelf bepalen. Je mag bijvoorbeeld kiezen of je alleen of in een groepje wilt werken en je mag kiezen waar de docent op moet letten als hij jou een cijfer geeft.
Aan het eind van elk thema kijk je samen met je docent terug om te zien wat je goed of minder goed deed. Zo word je elke keer steeds beter.

Zoals bij elk vak op het vwo krijg je bij Denken en Doen gewoon cijfers die meetellen. Je bedenkt zelf waarop je wordt beoordeeld. En dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Daar leer je van om elke keer voor jezelf de lat iets hoger te leggen.

D&D is dus leuk omdat:

– Je alle vrijheid hebt, 
– Je mag samenwerken, 
– Je een grote eindopdracht hebt, 
– Je een spetterende eindpresentatie houdt,
– Je mee mag denken over hoe je beoordeeld wordt.

Voorbeelden van lessen Denken en Doen

 
1. Met de klas een rechtszaak over dierproeven naspelen.
2. Les krijgen over fotograferen met je mobiel.
3. Vragen stellen aan een bergbeklimmer.
4. Les krijgen van een journalist die beroemde artiesten interviewt.
5. In Amstelveen een toeristische attractie maken.

6. Zelf een tentoonstelling organiseren.


Cambridge Engels


Bij Cambridge Engels krijg je uitsluitend in het Engels les, met boeken die horen bij de voorbereiding op een belangrijke toets, namelijk het Cambridge First Certificate of English (FCE). 

Omdat het spreken en luisteren zo’n belangrijk onderdeel is bij het leren van Engels ga je met ons in de derde klas de wijde wereld in. Wij reizen namelijk naar Engeland. We gaan met de bus naar Bath, waar we zullen verblijven in een Harry Potter-achtig kasteeltje. We doen daar leuke excursies en je krijgt les van Engelse docenten. Wie weet ga jij over 3 jaar mee?! 









De klassieke week

De Klassieke Week

De naam van de week maakt misschien al duidelijk waar deze week in het teken van stond namelijk de klassieke oudheid. In deze week was het bij alle vakken zoveel mogelijk de bedoeling dat je de link tussen het vak en de klassieke oudheid kon leggen. Best wel wat leerlingen hadden hier geen zin in ‘dit kan er ook nog wel bij want we hebben het al zo druk.’ Toen we kregen te horen dat we die week huiswerk en toetsen vrij zouden zijn werd het voor een hele hoop mensen opeens al een stuk interessanter. De week kon beginnen.

Wiskunde mocht de eerste les geven in dit thema, om heel eerlijk te zijn ook een vak waar veel mensen ook niet veel van verwachtten. Dit bleek het omgekeerde, we mochten een platonisch lichaam gaan maken en daar konden we zelfs een prijs mee winnen!

Met tekenen hebben we een vis geschilderd,maar wel op een speciale manier. We gingen namelijk in groepjes van zes en we deden ieder een stukje. En de vis werd geschilderd in blokjes, alsof het een mozaïek was het resultaat zag er heel leuk uit.                                                                                               

Latijn en Grieks waren natuurlijk wel dé vakken waar iedereen iets groots en speciaals van verwachtte.  En ook dit werd waargemaakt, we gingen een eigen gezelschapsspel maken maar dan in de trant van oude Grieken en Romeinen.Dit was heel interessant om dat je het spel het onderwerp kon geven waar jij geïnteresseerd in was.  Mijn groepje heeft ‘stratego’ omgetoverd in ‘godego’ in de vorm van een oorlog tussen Kreta en Athene.                                                                                                        

Bij Nederlands kregen we misschien wel de moeilijkste opdracht die er was, we moesten een lofrede met een homerische vergelijking schrijven.  En deze moeten we voordragen aan de klas, dat zou eigenlijk in de week zelf plaats moeten hebben gevonden maar omdat het nog best een lastige opdracht was. En niet te vergeten was het onderwerp school, veel kinderen klaagden daarover want wie kan er nu drie alinea’s vullen met positieve dingen met als deel bijvoorbeeld  onderwerp huiswerk?

Engels was misschien het moeilijkste vak om uit te voeren, we mochten een strip over Asterix en Obelix lezen (klinkt makkelijk ik weet het) maar hij was verkeerd geprint dus de lettertjes waren ontzettend klein. Ongeveer dit formaat. En daar zat de moeilijkheid, veel kinderen zijn dus maar gewoon overgeschakeld op plaatjes kijken.  

Bij geschiedenis moesten we in twee dagen een presentatie regelen, al kregen we er geen cijfer of beoordeling voor het was leuk om te doen.

Met handvaardigheid hebben we een munt ontworpen maar daar hebben we nog niet echt iets mee gedaan.We zullen dit nog afmaken

Gym was  spannend wat we gingen doen: stratego of worstelen. Het is worstelen geworden wat heel veel kinderen ‘leuk’ vonden (ahum) was dat de fotograaf op dat moment langskwam. 

Met duits gingen we een reisboekje voor Xanten ontwerpen, veel kinderen wisten al dat we daar in de derde heen zouden gaan.

Bij Frans moesten we ook een presentatie houden over Franse steden toen en nu en welke invloed de klassieke oudheid op ze heeft gehad.

Bij muziek moesten we ook een presentatie houden, maar dan over de instrumenten uit de klassieke oudheid

Science was ontzettend leuk, toen er bekend werd dat we drie (!) uur achter elkaar science zouden hebben was het niet moeilijk te raden dat de opdracht een pittige zou worden, we moesten een boogconstructie maken en uiteindelijk weer slopen. Geweldig toch? 

Als laatste les hadden we denken en doen, hierbij gingen we het hebben over filosofen. We gingen daar uiteindelijk een poster of strip over maken die misschien wel gebruikt gaat worden in het nieuwe boekje voor de brugklassers. Dit was ook de laatste les van de week.

De klassieke week was leuk. Bijna alle kinderen hebben het hartstikke leuk gehad en er echt van geleerd.  De klassieke week is dus zeker voor herhaling vatbaar!

Sarah van Leeuwen

Klik hier voor meer foto's (alleen als je ingelogd bent



Intranet
voor:

Door in te loggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van Magister kom je in het
afgeschermde gedeelte van de website.



Laatste nieuws
Activiteiten

Nieuws
Image: Diploma-uitreiking
3-7-2018
Bekijk al het nieuws
Activiteiten
Bekijk alle activiteiten

Contactgegevens:

Keizer Karel College
Elegast 5
1185 AA Amstelveen

telefoon 020 - 641 57 00
tel. ziekmelden 020 - 547 11 20
e-mail info@keizerkarelcollege.nl
kvk 41200090


Volg ons ook op: