Excursies

EERSTE KLAS

Rijksmuseum voor Oudheden
Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is het belangrijkste museum op het gebied van de klassieke archeologie in Nederland. Ieder jaar volgen onze eersteklassers van het gymnasium daar een speciaal educatief programma over de Romeinen en de Grieken. De leerlingen krijgen uitleg over wat de Romeinen en Grieken ons hebben nagelaten en hoe archeologen daarmee om gaan. Daarna gaan ze in groepjes de afdeling Romeinen en Grieken op, waar ze opdrachten maken en een onderzoekje doen.
Op school werken de leerlingen hun onderzoekje uit. Deze excursie vindt plaats in april.

Archeon
Ieder jaar organiseert de vakgroep geschiedenis een excursie naar het Archeon voor de leerlingen van de eerste klas. Deze excursie vindt plaats in juni.

Het Archeon is een themapark waar verschillende huizen en gebouwen uit de prehistorie, de Romeinse tijd en de Middeleeuwen zijn nagebouwd. De gymnasiumleerlingen volgen een zogenaamde Romeinse doe-route, waarin ze op een bijzondere en levendige manier zullen kennismaken met het dagelijks leven van de Romeinen. In het Archeon bestaan ze nog, de echte Romeinen ...!

Waterweek
Tegen het einde van het schooljaar is er voor de leerlingen uit de eerste klas een projectweek met het thema 'water'. Voor de vakken science, biologie, aardrijkskunde en Latijn worden opdrachten gedaan die allemaal in het teken staan van 'water'. Bij Latijn ontdekken de leerlingen hoe aquaducten gebouwd worden en moeten ze er zelf één ontwerpen en in elkaar zetten. In een opdracht over het Romeinse badhuis maken de leerlingen een virtuele rondwandeling door zo´n complex en vertalen ze een Latijns gesprekje van twee slaven in een badhuis.

Classic Tour

In klas 1 en 2 ga je zelf een voorstelling maken en krijg je les in de stadschouwburg in Amsterdam. De Classic Tour is een verrassende, interactieve theatrale rondleiding door de Stadsschouwburg. Je gaat met drie acteurs mee naar het ontstaan van het theater. Je leert over Griekse tragedieschrijvers, mythen,  helden, schurken, goden, godinnen, tragische maar ook komische gebeurtenissen. De kennis wordt na de rondleiding getest tijdens de 'Classic Quiz.'

TWEEDE KLAS

Filmavond
In de tweede klas organiseren de mentoren van de gymnasiumklassen een filmavond. De leerlingen kijken op groot scherm films als Percy Jackson and the Lightning Thief. Gezellig!

De klassieke week

Deze week is anders dan de andere weken op school. Alle lessen staan in het teken van de klassieken. Met handvaardigheid hebben de leerlingen munten gemaakt van klei.

Ze moesten aan 1 zijde een keizerlijke afbeelding maken en een symbool dat iets over de persoon verteld aan de andere zijde. De leerlingen moesten letten op compositie, werken met reliëf, originaliteit, samenhang en afwerking.

Bij het vak Nederlands hebben de leerlingen zelf een lofrede gemaakt.

DERDE KLAS

Xanten
Traditiegetrouw organiseert de sectie Klassieke Talen voor de 3e klas van het gymnasium een excursie naar Xanten, net over de grens bij Nijmegen. (www.apx.de)
Bij Xanten zijn de resten gevonden van een Romeinse stad. Op de plek van de opgravingen is een archeologisch park ingericht, dat wij met z'n allen bezoeken. Er zijn onder andere een Romeins amfitheater, een badhuis en een tempel voor een deel gereconstrueerd op de oude fundamenten. In het park krijgen we een rondleiding in het nieuwe museum en gaan we ook zelf aan de slag. Iedereen doet een workshop en iedereen houdt een korte presentatie bij een van de gebouwen. Alle lessen Latijn staan de week voor de excursie dan ook in het teken van de voorbereiding op dit laatste onderdeel. Tussendoor lunchen we in het plaatsje Xanten en kan iedereen zijn Duits in de praktijk oefenen: "Eine Bockwurst mit Senf, bitte." Op de terugweg genieten we een gezamenlijke maaltijd.

De excursie naar Xanten is altijd in oktober.

In mei gaan de leerlingen 4 dagen naar Bath, Engeland. Omdat het spreken en luisteren zo’n belangrijk onderdeel is bij het leren van Engels ga je met ons in de derde klas de echte wijde wereld in. In Bath zullen we verblijven in een Harry Potter-achtig kasteeltje. We doen daar leuke excursies en je krijgt les van Engelse docenten.

VIERDE KLAS

KCV-dag
In de vierde klas organiseren we voor de gymnasiumleerlingen een 'Klassieke Dag' naar Amsterdam.

Het programma begint met een wandeling door de Amsterdamse binnenstad met als thema 'Hoe klassiek is Amsterdam?'. Een archeoloog laat ons zien hoe de oudheid zijn doorwerking heeft gehad op de gebouwen in Amsterdam. Daarna lunchen we samen in de universitaire mensa van de U.v.A. 's Middags bezoeken we het Allard Pierson Museum aan het Rokin. De leerlingen maken opdrachten en doen een onderzoek op de Romeinse of Griekse afdeling. Ook brengen we daar een bezoek aan de beeldenzolder, waar de leerlingen een beeld uit de oudheid mogen natekenen. Ter voorbereiding op deze dag behandelen wij in de lessen Latijn en Grieks de klassieke bouwkunst en de Griekse goden.

De KCV-dag is altijd in september

Theater
Voor de vierde, vijfde en zesde klas organiseren we geregeld een bezoek aan het theater, afhankelijk van het aanbod. We gaan naar voorstellingen met een klassiek tintje in de Stadsschouwburg van Amsterdam of in het Muziektheater. Zo zijn we bijvoorbeeld eens naar een voorstelling van de Griekse tragedie Elektra geweest en naar de Antigone. Ter voorbereiding op de laatste voorstelling kregen de leerlingen een workshop van Toneelgroep Amsterdam.

Dit jaar zijn er twee acteurs in de klas geweest, die voor de leerlingen het stuk Medea (eindexamenonderwerp voor Grieks) speelden. Zowel de leerlingen als de docenten vonden dit een groot succes!

VIJFDE KLAS

Rome en Griekenland
In de 5e klas gaan we met de gymnasiumleerlingen op Rome- of Griekenlandreis. Voor de leerlingen behoort die reis tot de hoogtepunten van hun tijd op het KKC. Veel leerlingen kijken er al in de onderbouw naar uit om met elkaar op reis te gaan en eindelijk de bezienswaardigheden te bekijken waar ze al zoveel verhalen over hebben gehoord.

De leerlingen kunnen tijdens hun reis het volgende verwachten:
In Rome dompelen we ons een week lang onder in alles wat de 'Eeuwige Stad' te bieden heeft, zoals bijvoorbeeld het Pantheon, de Sint Pieter en het Colosseum. Daarnaast brengen we een bezoek aan Napels, de Vesuvius en Herculaneum of Pompeji.

In Griekenland maken we een rondreis met de bus, waarbij we oa. de steden Delphi (met het orakel van Apollo), Olympia (met de grote Zeus-tempel), Mykene (de stad van Agamemnon), en Athene (met de Akropolis) bezoeken.

Natuurlijk worden de reizen in de klas en tijdens de stedenreismiddag voorbereid. Bovendien verdiepen de leerlingen zich in een eigen onderwerp of monument, dat tijdens de reis door henzelf ter plekke gepresenteerd zal worden en waaraan een bladzijde in onze reisgids zal worden gewijd.

Hieronder kun je lezen hoe een dag in Griekenland eraan toe gaat. Wil je meer lezen? Kijk dan op onze weblog: kkcgriekenland.wordpress.com

Χαιρετε! Gisteren moesten we weer vroeg uit de veren om de geweldige opgravingen en musea van Olympia te bezichtigen! Nadat iedereen was opgestaan uit zijn BED en lekker had ontbeten, moesten we een half uurtje rijden en begonnen onze reis bij de opgravingen. Het plan was om eerst een klein museum te bezoeken, maar dat was helaas gesloten. Daarom gingen we meteen de opgravingen op. Daar moesten wij toevallig ons referaat houden, en we hadden niet verwacht dat het zo groot zou zijn! De opgravingen zelf waren mooi en indrukwekkend, zoals de tempel van Zeus en Hera, het gymnasion en natuurlijk het Olympische stadion. Toen kregen we allemaal een leuke verrassing, want wij kunnen nu zeggen dat we hebben gezien hoe het Olympisch vuur wordt aangestoken. Ze waren vast aan het oefenen voor de Spelen in Engeland! Daarna gingen we naar het Olympia museum, waar Wouter en Yaron een leuke speurtocht voor ons hadden voorbereid. Daar stonden ook een paar hele indrukwekkende beelden, zoals Hermes van Praxiteles. Na de lunch mochten we twee uur zelf rondlopen in Olympia. Terug in het hotel genoten we nog even van het strand en de zon, om vervolgens weer uit eten te gaan bij hetzelfde tentje als de dag ervoor. Om de avond af te sluiten zijn we nog even naar een bar gegaan om even los te gaan met iedereen, inclusief de docenten! En daarna weer naar bed, want de volgende dag stond er weer een druk programma op het schema!
Michiel en Lisanne

De Griekenlandreis (en ook de Rome-reis) vindt altijd plaats in april of mei.

Intranet
voor:

Door in te loggen met de gebruikersnaam en het wachtwoord van Magister kom je in het
afgeschermde gedeelte van de website.